Sa jag att jag hade fått ett nytt jobb? Jag skulle gissa att svaret är nej eftersom jag sällan talar om mitt jobb överhuvudtaget i den här bloggen. Många av er läsare tror kanske att det är ett heltidsjobb men så är inte fallet. Jag har alltid jobbat med andra saker vid sidan av. Sedan en månad tillbaka är denna andra saken outsourcing av kundtjänst.
Och nu till frågan som jag antar att många av er ställer: Vad är outsourcing av kundtjänst? Många av er kan säkerligen tänka ut vad det är på det ganska beskrivande uttrycket. Andra, i synnerhet de som varken haft att göra med outsourcing eller kundtjänster, lämnas nog mer frågande. Det är er i den sistnämnda gruppen jag nu ska ta hänsyn till:
Outsourcing av kundtjänst är alltså när ett företag eller en organisation väljer att överlåta kundtjänstarbetet till en extern firma. Jag arbetar alltså på denna firma. Eller ”firma” är egentligen fel ord, eftersom vi faktiskt är ett av världens största företag på området. Innan jag började jobba med outsourcing av kundtjänst var jag verksam som kundservicechef på ett företag. Detta företag valde att outsourca sin kundtjänst, vilket lämnade mig utan jobb. Som tur var ville mitt nuvarande företag då ta över min roll.
Så, snarare än att jobba på en kundtjänst, vilket jag gjort länge, arbetar jag nu alltså med att outsourca desamma. Undrar ni vilken sida av myntet jag föredrar att arbeta på? Då ska jag ärligt svara att jag var ganska trött över att ratta kundservicen jag tidigare var på. Detta har inte med företaget eller min personal att göra. Snarare bottnar det i min livssituation.
Nåväl, nu arbetar jag alltså med outsourcing av kundtjänst och trivs som fisken i vattnet. Jag har hamnat på en mycket större organisation, vilket bara det är lärorikt efter många år på mindre bolag. Istället för att jobba med en och samma avdelning inom ett och samma företag är mina arbetsmässiga tentakler nu ute ständigt. Jag åker iväg och träffar företag, jag tar möten på andra sidan stan. Jag äter jobbluncher och skriver avtal och förhandlar och gör massa sånt jag aldrig tidigare gjort. Jag är mycket glad över att de litar på mina kunskaper som de gör på bolaget. Nog för att jag känner till kundtjänst väldigt väl, men outsourcing är inte direkt ett område jag jobbat i tidigare.
Nu har det alltså gått en månad och jag trivs väldigt bra. Jag tänkte bara att jag skulle dela med mig av detta till er som ställt frågan.
Hör gärna av er med frågor!